dramatik, režisér, hudební skladatel, teoretik umění, prozaik, básník a novinář
Datum narození: / datum úmrtí:
11. 06. 1904 / 09. 08. 1959
Místo narození: Plzeň
místo úmrtí: Praha
Znamení: Blíženci
Emil František Burian byl
dramatik, režisér, hudební skladatel, teoretik umění, prozaik, básník a
novinář.
Emil František Burian pocházel z umělecké pěvecké rodiny. Jako syn
barytonisty Emila Buriana a synovec Karla Buriana měl E. F. Burian pokračovat v
rodinné tradici. Po studiích na smíchovském gymnáziu v Praze absolvoval
konzervatoř u J. B. Foerstra mistrovskou kompoziční školu. Ještě před
jejím ukončením debutoval v roce 1925 na Národním divadle v Praze operou
Před sluncem východem.
E. F. Burian stále působil v Praze. Pouze v letech 1929 – 1930 byl šífem Studia
v Brně, 1930 – 1931 režisérem
Městského divadla v Olomouci a v letech 1931 – 1932 režisérem Zemského divadla
v Brně.
Jako student se E. F. Burian stal v roce 1925 členem uměleckého sdružení
českých levicových avantgardních umělců Devětsil, kde mezi hlavními
organizátory byli např. V. Vančura a J. Seifert. Jako herec, hudebník a
skladatel pracoval v letech 1925 – 1927 pro Osvobozené divadlo, v letech
1927 – 28 v divadle Dada a v roce 1929 v Moderním studiu. Založil
i vlastní hudebně-recitační Voice band, s nímž dosáhl úspěchu na
hudebním festivalu v Sieně v roce
V roce 1933 založil E. F. Burian v Praze vlastní divadlo D34, spojení s
činností ediční a výstavní. S tímto divadlem byl spojen do konce života s
výjimkou let, kdy bylo divadlo v letech 1941 – 1945 nacisty zavřeno a E. F.
Burian uvězněn v koncentračních táborech Dachau a Neungamme.
Po 2. světové válce navázal E. F. Burian na předchozí činnost v divadle
označeném nyní D46. Řídil ještě tři brněnské scény a operetu v Karlině.
E. F. Burian přispíval do mnoha časopisů, byl kulturně politickým komentátorem
Čs. rozhlasu, pracoval politicky jako poslanec Národního shromáždění.
Dílo Emila Františka Buriana:
Již od začátku své umělecké činnosti se E.F. Burian projevoval jako avantgardní
teoretik. Burianovo divadlo usilovalo o časovost a angažovanost v sociálních a
politických otázkách.
Ve svém uměleckém vývoji prošel dadaismem (dada=hračka), poetizmem
a nakonec zakotvil v socialistickém umění.
Některá díla: Idioteon, Jeden ze všech, Viděno slzami, Atomový mír, Láska,
vzdor a smrt, Hráze mezi námi, Láska ze všech nejkrásnější, Není pozdě na
štěstí, Před sluncem východem, Zahajujeme, Voláno rozhlasem I., II., Ofenzíva
míru